Kritikernas hyllningar över två skilda skildringar av nazismen
Två av vårens böcker på Rámus behandlar båda, på helt olika sätt, nazismen. Daša Drndićs fruktansvärda skildring i Sonnenschein över fascismens övertagande i Italien, brotten i Treblinka och San Sabba samt nazisternas Lebensborn-projekt. Sjóns skildring i Rågblont hår, grå ögon om nynazismens framväxt på Island. Två omskakande böcker som båda också mötts av otroliga hyllningar från kritikerkåren. Nedan följer några exempel:
Om Sonnenschein:
“Vi kommer minnas Förintelsen som historiskt faktum långt efter de sista överlevande har dött. Men för att smärtan aldrig ska få lägga sig behöver vi konstens obönhörliga vittnesmål. Det blir sällan bättre – och mer svårsmält – än hos Daša Drndić.”
– Göteborgs-Posten
“Boken skulle ha varit ett kraftprov även om den enbart varit dokumentär. … Och boken hade varit ett mästerverk enbart också som fiktion. Berättardrivet, den ilsket flödande prosan som tyngdlöst hoppar mellan personer, tider, språk, nationsgränser får formaten att gifta sig till en något fruktansvärt man inte kan ta blicken från. … Visst har jag läst en del om andra världskriget. Men jag har aldrig förr dragits ner i en berättelse som om den vore kvicksand. Där varje litet korn bokstavligt talat har ett namn.”
– Expressen
“Själva innehållet i Sonnenschein är rakt igenom fruktansvärt. Det som ändå gör boken uthärdlig att läsa är tonen. Här måste man tacka översättaren Djordje Zarkovic. För språket är rappt och nyktert återgivet, med en precis galghumor. Och även om läsaren vet att den här berättelsen inte har något lyckligt slut, att den bara dunkar vidare, som ett tåg på väg mot sin slutdestination, så går det inte att lägga boken ifrån sig.”
– Svenska Dagbladet
Om Rågblont hår, grå ögon:
“Att läsa Sjón är som att träda in i en immig polaroidbild och upptäcka att det rör sig därinne. Ljuset är klart men blekt, allt går långsammare, trots existentiellt trångmål andas tillvaron en märkvärdig, nästan scoutaktig förtröstan. … Sjón är bra på den sortens dubbelhet.”
– Dagens Nyheter
“Den samtida nordiska litteraturen mest stil- och formsäkra författare. Bäst är han i det korta och koncentrerade format han har valt här. … Formmässigt är Sjóns prosa oklanderlig. Elegant väver han samman berättelse, som formar sig till ett slags rondo, där allting börjar med slutet och slutar med början. Det är stilistiskt stramt och väldigt välskrivet.”
– Svenska Dagbladet
“Sjón ger oss inga självklara svar eller pekpinnar, han bara visar världen som den kan uppfattas genom nazistiska ögon. Och även om idéerna är förvridna är personen som hyser dem långtifrån något monster, utan tvärtom en ganska vanlig kille. Läsaren får själv dra sina slutsatser. I all stillsamhet är Rågblont hår, grå ögon en skrämmande roman som fungerar som en spegelbild i en värld där nationalismen växer sig allt starkare och misstänksamheten mot allt utanför de egna gränserna sveper fram likt en pandemi.”
– Sydsvenskan